Nederlandse luchtvaart wil 35% minder CO2 uitstoot in 2030 > hoe dan?!?

20 Nederlandse organisaties in de vliegsector hebben een agenda opgesteld om de CO2 uitstoot met maar liefst 35% te verminderen binnen elf jaar. Dat staat gelijk aan een vermindering van ruim zes miljoen ton aan CO2! Onder andere Schiphol Group, KLM, NLR, Transavia en Easyjet zijn partners van dit ‘Slim én Duurzaam’ Actieplan. Het vernieuwen van huidige vliegtuigen voor zuinigere toestellen is één van de grootste kansen, maar er zijn nog zes andere thema’s.   

Vlootvernieuwing: -2.600.000 ton CO2  

Het vliegtuig van de toekomst ziet er heel anders uit, als het aan onderzoekers ligt. Meer gebruik van hybride en elektrische motoren, betere aerodynamica en gebruik van de nieuwste materialen kan ervoor zorgen dat vliegtuigen tot 15% minder CO2 uitstoten. Dat betekent 2.600.000 ton CO2 minder in onze atmosfeer!  

Duurzame brandstof: 1.450.000 ton CO2  

Duurzame brandstof lijkt de meest effectieve manier om CO2 uitstoot te verminderen binnen een korte tijd. Hier liggen grote kansen voor Nederland: KLM en TUI Group zijn als Nederlandse organisaties zelf sectorleiders in de Dow Jones Sustainability Index. KLM was bovendien de eerste in de wereld die een commerciële vlucht met biobrandstof volbracht. Wist je dat Nederland momenteel verantwoordelijk is voor de handel van 50% van de fossiele kerosine in Europa? Dit moet natuurlijk snel veranderd worden naar duurzame brandstof. Dan de rekensom: voor elke kilo duurzame brandstof, kan een 2.52 kilo CO2 reductie bereikt worden. Indien je van een positief scenario uitgaat, waarin er überhaupt minder brandstof wordt gebruikt (zie ook de andere ambities in dit stuk), betekent het gebruik van 14% duurzame brandstof een reductie van 1.450.000 ton CO2. Overigens is de TU Delft van mening dat dit nog een bescheide ambitie is, en dat er nog veel meer mogelijk is met het investeren in duurzame brandstoffen, zie hier hun analyse.  

Vliegroutes en –procedures verbeteren: -1.150.000 ton CO2 

Het Europese luchtruim wordt momenteel beheerd door 36 nationale organisaties. Dat resulteert natuurlijk niet in de meest efficiënte vliegverbindingen. Er is een Europees programma dat dit probeert te verbeteren, maar de implementatie hangt af van politieke wil en die is niet overal even groot, helaas. Maar wanhoop niet, want er is nog steeds veel verbetering mogelijk. Met het project luchtruimherziening wordt het luchtruim van Schiphol verbeterd en er zal ook beter afgestemd worden tussen militair en civiel luchtruim. Ook is Eindhoven Airport druk met een pilot voor beter luchtvervoer. De partners van ‘Slim én Duurzaam’ durven te voorspellen dat zulke acties kunnen resulteren in 8% brandstofvermindering, wat gelijk staat aan 1.150.000 ton CO2.  

Luchthavengelden voor vuile vliegtuigen: -525.000 ton CO2 

Vliegmaatschappijen betalen vliegvelden geld voor het gebruik. Schiphol zal deze kosten laten afhangen van de duurzaamheid van een vliegtuig, vanaf 2022-2024. Dit zal vliegmaatschappijen motiveren om met hun meest duurzame vliegtuigen op Schiphol te vliegen, en constant te blijven innoveren. De verwachting is dat 30% van de vluchten hierdoor 10% minder brandstof gebruiken, wat resulteert in 3% minder brandstofgebruik. Dit is goed voor 525.000 ton CO2.  

Efficiënter vervoer van en naar het vliegveld: -260.000 ton CO2 

Meer elektrisch en openbaar vervoer van en naar het vliegveld zal ook CO2 besparing opleveren, niet alleen voor passagiers, maar ook voor cargo. En bovendien zullen maatregelen, zoals betere OV connecties, het reizen veelal sneller en plezieriger maken. Al met al stoten passagiers per jaar 260.000 ton CO2 uit met het reizen van en naar het vliegveld. Het doel is om dat in 2030 helemaal CO2 neutraal te organiseren.  

Alternatief vervoer voor korte afstanden: -227.500 ton CO2 

Het is eigenlijk onnodig om het vliegtuig te pakken voor afstanden onder de 700 kilometer. Om dit ook werkelijk te ontmoedigen, moet er worden geïnvesteerd in betere vlucht-treinverbindingen en mobiliteitsalternatieven. De schrijvers van het actieplan verwachten dat hiermee 227.500 ton CO2 te kunnen besparen 

CO2 neutrale vliegvelden: -224.000 ton CO2 

In 2030 moeten alle Nederlandse vliegvelden CO2 neutraal zijn, staat in de agenda. Schiphol en Eindhoven hebben al de hoogst mogelijke score als het gaat om CO2 uitstoot, op de Airport Carbon Accreditation benchmark. In totaal zal volledige CO2 neutraliteit resulteren in een besparing van 224.000 ton CO2.  

Onze mening over de agenda 

35% minder CO2 uitstoot door de vliegsector binnen elf jaar? Dat klinkt natuurlijk geweldig! Echter is het wel minder dan de ambitie van het kabinet-Rutte III om de uitstoot van CO2 van de Nederlandse  economie te reduceren met 49 procent in 2030.   

Er staan veel ambitieuze, maar ook concrete ideeën in de agenda om dit doel te bereiken, daar worden wij heel enthousiast van. Wat echter niet voldoende lijkt te zijn meegenomen is de verwachte groei van de vliegsector. Dit is aan de ene kant alleen maar een extra reden om snel te verduurzamen, maar aan de andere kant maakt dat het ook moeilijker om die 35% vermindering van CO2 te bereiken.  

Verder is het onduidelijk in hoeverre de ambities uit de agenda bindend zijn. Wie is er verantwoordelijk voor de naleving? Waar is de wortel (financiële beloning?) en is er een stok? Elf jaar is natuurlijk zo om, dus iedereen moet snel  met de acties aan de slag. Kunnen we dat proces ergens volgen?  

Tenslotte staan er wat zaken tussen waar wij onze vraagtekens bij stellen. Zo wordt er onder het thema ‘Alternatief vervoer voor kortere afstanden’ het voorstel gedaan om een treinstation op Eindhoven Airport te bouwen. Wij vermoeden dat zoiets eerder zal zorgen voor nog meer vliegverkeer. Ook is het actieplan ambitieus over het verbeteren van de vliegroutes, daar ben je helaas wel afhankelijk van vele nationale overheden en we vragen ons af of je dit zo snel kunt regelen. Al hopen we natuurlijk van wel! De verwachtingen zijn dus hooggespannen.  

Meer informatie over het actieplan? Vind het hier online.  

Wat vind jij van het actieplan? Laat het ons weten!  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *